Skal bedriften din masseutsende epost som ikke er nyhetsbrev/reklame ?

Da anbefales følgende:

  1. Ikke benytt en leverandør som sender ut enorme mengder nyhetsbrev/markedsføring. Dine eposter vil ikke engang utgjøre en tusendels promille av dette og vil derfor bli klassifisert som det samme.
  2. Sørg for at du sender med et unikt domene/subdomene som bare ditt selskap benytter slik at du ikke risikerer å få epostene dine avvist pga misbruk fra andre selskaper. Bruk alltid samme avsender. Envelope/Mail from bør stemme med From-headeren.
  3. Vask epostlistene dine.
  4. Aktiver SPF og reduser risiko for joe-jobbing og identitetstyveri.
  5. Benytter du egen server bør du sørge for at forward og reverse DNS stemmer. Gjerne feks i formen mail.dittfirma.no.
  6. Benytter du en norsk epostleverandør, sørg for at de er registrert på www.blocklist.eu
  7. Avsender-epostadressen bør være gyldig
  8. Sørg for at innholdet i epostene er saklige, inneholder relevant informasjon for brukeren, ikke bland inn for mye reklame og begrens sporing/malware i epostene. Husk at det er mennesker som skal lese disse epostene.

Skal du sende nyhetsbrev/reklame ?

Du bør være obs på at slike eposter blir automatisk sperret av de fleste leverandører. Du vil derfor være avhengig av at mottaker eksplisitt hvitelister deg, og du bør sørge for at dette er enklest mulig for mottaker:

  1. Send alltid fra ditt eget domene i både mail-headeren og mail from. Bruk gjerne en egen, fast epostadresse kun for den spesifikke tjenesten du sender ut for. Bytt aldri denne adressen i etterkant.
  2. Informer mottaker om hva som er avsender av nyhetsbrevene dine. Du kan gjerne be mottaker om å hviteliste på forhånd.
  3. Vask epostlistene dine.
  4. Aktiver SPF og reduser risiko for joe-jobbing og identitetstyveri.
  5. Hvis du sender eposter oftere enn 1 gang i måneden bør du informere mottaker hvor ofte du sender ut. Nyhetsbrev en gang i uken ønsker de færreste å lese dersom du bare skal reklamere for dine egne produkter.


GDPR

GDPR/personvernforordningen setter krav til databehandleren og den behandlingsansvarlige om hvordan persondata behandles. Å samle inn persondata som ikke er nødvendig for å benytte tjenesten krever samtykke fra brukeren. Dette samtykket skal brukeren kunne trekke tilbake. Det er altså ikke tillatt å kreve samtykke for å kunne benytte en tjeneste. Det må være valgfritt.
I forbindelse med dette er sporing i eposter noe som i de fleste tilfeller krever samtykke fra brukeren.
Nesten all sporing som finnes i eposter i dag har brukeren ikke gitt samtykke til og strider derfor med personvernforordningen. Det er naturlig at epostleverandører fjerner innhold eller sperrer eposter som inneholder sporing. Dersom du ønsker at eposten din skal kunne leveres og vises som normalt hos en mottaker anbefales det derfor å fjerne all sporing.



Skrevet 2015-09-18
Oppdatert 2019-06-20